Nya facebook

Jag antar att ni har läst om att facebook kommer ändras. Och då är det inga små förändrigar som att byta chatten eller visa små bilder längst upp i profilen. Nej facebook kommer nu, om jag har förstått det rätt, genomgå den rejäl förändrining. Och som vanligt när det gäller något nytt och annorlunda, gillar vi det inte.

Facebook kommer inte vara sig likt, men förmodligen kommer vi vara nöjda efter någon vecka.

Den störta förändringen är den så kallade timelinen, eller tidslinjen. Du kommer inte längre bara kunna se de kronoligiska statusuppdateringarna, du kommer även visa historiska händelser i din tidslinje. Tex om du har skaffat nytt jobb, flyttat eller skaffat ett nytt förhållande. Du kan även välja att lägga till infomation om dig själv innan facebooks tid. Bilder från ditt dop, när du fyllde tio eller när du tog student. Sidan kommer blir mer personlig, men såklart även redigerbar. Vilket innebär att du kan måla upp ditt perfekta liv.
Det är det här jag inte riktigt gillar. Facebook kommer blir mer personligt, men kommer det bli för personligt?

Du kommer kunna se statusupopdateringar från förr, ett år tillbaka eller fem år tillbaka.


Andra ändringar som kommer göras är att du kommer lättare kunna se vad dina vänner gillar. Förutom filmer och musik, kommer facebook även ranka de aktiviteter (verb), dina vänner använder mest.
Gilla-knappen kommer också få mer funktion, ist för att du gillar kan du även klicka läser eller tittar.


Facebook har även börjat samarbeta med spotify. Vilket redan märks på facebook, du kan redan nu se vad dina vänner lyssnar på. Jag vill inte alltid visa vad jag lyssnar på. Och jag vet att man kan ta bort den funktionen, men frågan är då om jag måste koppla bort spotify från facebook och inte kunna se people i själva spotify?



Ungefär såhär kommer nya profilen se ut. Jag gillar faktiskt den, speciellt bilden man kan välja ha ha längst upp. Påminner lite om en blogg. Om man vill kan man testa det nya facebook redan nu, men det får ni googla på själv.







Vad tycker ni?

Kommentarer
Postat av: Emil

Blir nog bra de där ska du se :p

2011-09-28 @ 14:06:36
Postat av: emma

Ja det är ju alltid jobbigt i början med förändringar. Känns som om facebook snart är läskigt stort och mer som ett ID än en community

2011-09-28 @ 23:10:26
URL: http://emma.favs.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0